Nieuws

Multifunctionele Accommodaties en inzet van Social Media: symposium 22/6

Multifunctionele Accommodaties en inzet van Social Media: symposium 22/6

Kranten staan er vol mee en dagelijks is het op tv: Social media. ‘Volg ons op onze facebook’, of ‘Twitter mee’. In ons privéleven is social media niet meer weg te denken en voor de jongere generatie zijn de Social Networks een way of life. Maar kan Social media en ICT ook anders worden ingezet voor Multifunctionele Accommodaties (MFA)en haar gebruikers? Kan het bijdragen aan extra bekendheid? Kun je het inzetten voor een stukje co-creation a la the civil society– of WMO gedachte? En hoe zet je het op? Bestaande platforms of toch een eigen community met informatie en nieuwe diensten? Simpel Contact & Concept mocht met een aantal MFA’s ondersteunen. Samen met de ontwikkelgroep MFA & Social Media gingen we op ontdekking. Hieronder enkele tips.

Meer weten? Kom dan 22 juni naar de slotconferentie in Utrecht.

foto: Rogier Boogaard

 

Opkomst Social Media

Bijna 95% is inmiddels online volgens het CBS. Ruim 9 miljoen Nederlanders hebben een Hyves account, 6 miljoen een Facebook account en 3 miljoen zijn geregistreerd bij Twitter. (bron: marketingfats, maart 2012). Niet iedereen gebruikt social media echter even actief.

 

Branden

Opvallend  is dat Facebook steeds vaker wordt ingezet, voor ’brandmarketing’ bijvoorbeeld.  De naamsbekendheid kan ermee worden vergroot of het kan worden ingezet voor ‘imagebuilding’. Zo heeft Heineken bijv. Een Facebook bedrijfspagina waar op verschillende manierenuiting wordt gegeven aan het beeld dat zij willen  uitdragen. De foto’s hebben een bepaalde stijl en een verpakte boodschap of grap.

 

Dialoog

Pameijer, een grote zorgaanbieder in Rotterdam, heeft zo een corporate facebookpagina  voor alle cliënten opgezet. Daarnaast maken ook een aantal  afzonderlijke  MFA’s  gebruik van facebook. “De beheerders mogen deze zelf opzetten en beheren. Het is bedoeld om bezoekers en buurtbewoners  te informeren en te betrekken. Ook vrijwilligers kunnen hieraan bijdragen” aldus de communicatie adviseur M. Weststrate.

 

Leren fietsen

Vaak is de aanleiding “we moeten iets met Social Media” met het gevaar dat het middel het doel wordt. Succes is dan vaak nog ver weg. Ook weet men vaak niet waar te beginnen. Een steuntje in de rug helpt. “Bij de gemeente Nijmegen zetten we op Twitter  in om meer mensen te bereiken”, aldus I. de Wilde, Manager MFA. “ Door een  Twitterworkshop hebben we de werking van Twitter beter leren kennen en de mogelijkheden ontdekt hoe we om moeten gaan met onze volgers”. De eerste resultaten met Twitter zijn geboekt zoals een Twitterontbijt met ondernemers uit de buurt. En eenmaal onder de knie, verleer je het niet meer. Het is als leren fietsen”.

 

Nieuwe diensten?

Succesvol Social Media gebruiken gaat niet vanzelf. Zeker in deze tijden van ‘crisis’ wordt het al snel wegbezuinigd. Social Media wordt gezien als een activiteit die extra tijd en geld kost.  Een slimme site – met inzet van Social Media, online diensten of domotica – en een juiste aanpak kan leiden tot nieuwe diensten leiden in kader van de WMO of ketensamenwerking. Bovendien diensten die op maat  kunnen worden aangeboden, betaalbaar zijn en bijdragen aan langer thuis wonen. Deze kansen worden nog te weinig benut, tenminste dat is mijn mening.

 

Meer weten?

Kom dan 22 juni naar de slotconferentie van het www.mfa-lab.nl /  www.bouwstenenvoorsociaal.nl  in Utrecht.

Naast mijn workshop staan er nog meerdere workshops en sprekers voor MFA’s op programma zoals HNW, Horecaconcepten en fondsenwerving.

 

Ir. Annelies Lammers, is eigenaar van het bureau Simpel Contact & Concepts,  grip op zelfstandig wonen. Twitter@AnneliesLammers 

simpelcontact.nl . Deze blog en andere zijn ook te lezen op corposcoop.nl

© Simpel Contact & Concepts, 2016